ورزش های مناسب تنگی کانال

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷

تنگی کانال نخاع معمولا بعد از 50 سالگی ایجاد می شود و در خانم ها و آقایان شیوع یکسانی دارد. در واقع حدود 8 تا 10 درصد از افراد احتمال دارد این وضعیت را در طول زندگی خود تجربه کنند. استخوان مهره پنجم کمر معمولا به عنوان بزرگ ترین و ضخیم ترین استخوان مهره ای شناخته می شود چرا که وظیفه تحمل وزن و فشار از بالاتنه و پایین تنه را بر عهده دارد.

تنگی کانال نخاع نیز معمولا در مهره های 4 و 5 کمر ایجاد می شود. این وضعیت عوامل متعددی دارد که از جمله آنها می توان به اختلالات مادرزادی، تصادف و ضربه، آسیب های مکرر، سرخوردگی مهره، بالا رفتن سن، آرتروز و به وجود آمدن زائده های استخوانی در ستون فقرات، بیرون زدگی یا پارگی دیسک، توده های سرطانی و استخوانی، انحراف در ستون فقرات یا اسکولیوزیس، بیماری های سیستمیک مثل روماتیسم و بی ثباتی در ستون فقرات اشاره کرد. تنگی کانال نخاع در بیشتر موارد به علت عدم ثبات در ستون فقرات و عادت های نادرست در زندگی روزمره ایجاد می شود.

علائم تنگی کانال نخاع


دردهای تیرکشنده پا، گزگز، بی حسی، خواب رفتگی انگشتان دست و پا و... از جمله علائم تنگی کانال نخاع است،درمان بسته به شدت بیماری فرق دارد. اگر در مراحل اولیه باشد یا به اصطلاح خفیف باشد با درمان های طبی درمان می شود. اقدامات طبی شامل ورزش های مناسب، رعایت مسائل تغذیه ای، کاهش وزن، درمان پوکی استخوان و... است. اگر این موارد خوب رعایت شود 70 الی 80 درصد موفقیت به همراه دارد.

پیشگیری:

  • اگر بیمار احساس می کند راست قامتی ندارد و به سمت جلو خم شده، باید به فکر این مساله باشد. اگر هنگام ایستادن احساس درد دارد، یک زنگ خطر است و باید به پزشک مراجعه کند. مساله بعدی اختلال در راه رفتن است اگر بیمار هنگام راه رفتن، در ناحیه پا احساس خالی شدن می کند یا دچار سردی و گزگز انگشتان می شود و تعادل طبیعی ندارد، این علامت نیز یک زنگ خطر محسوب می شود.
  • تغذیه مناسب داشتن، ترک سیگار، عوامل کمک کننده هستند و البته چاقی، پوکی استخوان، زندگی بی تحرک و نشسته و عدم تمایل به ورزش کردن هم از عوامل خطر تنگی کانال نخاع به شمار می روند. 
  • افرادی که دچار تنگی کانال هستند در زندگی رازانه حتما باید یکسری نکات را رعایت کنند .
  • مهمترین نکته اینکه از خم شدن به سمت عقب شدیدا پرهیز کنند به طور مثال کارهایی ساده مانند تعویض لامپ برداشتن اجسام از کابینت یا ارتفاع و همینطور رنگ آمیزی دیوار که فرد به طور ناخودآکاه مجبور است به سمت عقب برود شدیدا باید پرهیز شود  و فرد باید ورزش هایی که رو به جلو هستند و به فلکسورها و یا ویلیامز معروف هستند را نیز انجام دهد . 

ورزش های مفید برای درمان تنگی کانال نخاع

حرکات اصلاحی و تقویت عضلات مرکزی

 ورزش ها و حرکات اصلاحی تجویز شده توسط پزشک با ورزش هایی که در باشگاه انجام می شوند، کاملا متفاوت هستند. پزشک با در نظر گرفتن آمادگی جسمانی فرد، حرکاتی برای او طراحی می کند که ضمن تقویت نواحی مورد نظر از آسیب بیشتر مهره های کمر جلوگیری کند.  عضلات بدن نیز اگر در تعادل با یکدیگر قرار نداشته باشند در محورهای حرکتی خود دچار محدودیت می شوند.و با ورزش کردن مداوم میتوان این حرکات را به فرد بازگرداند .

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در ورزش های مفید برای درمان تنگی کانل نخاع بدانید این است که بدن شما بنا به هر دلیلی دوران درد را تجربه می کند و اگر قرار باشد ورزش های نادرست و بیش از حد انجام دهید، فقط درد خود را بیشتر خواهید کرد. پس این نکات را رعایت فرمایید:

۱_ هرگونه حرکات ورزشی و حتی نرمشی باید با گرم کردن شروع و با سرد کردن تمام شود.

۲_ اجرای ناصحیح حرکات ورزشی کمکی به شما نخواهد کرد و به احتمال زیاد به درد شما اضافه خواهد کرد.

۳_ زیاده روی در انجام حرکات، درد شما را کم نخواهد کرد .

بنابراین اکیدا به شما توصیه میکنیم که اگر دچار تنگی کانال هستید حتما با مشورت پزشک و فیزیوتراپ خود ورزش مناسب خود را انتخاب نمایید . چرا که انجام حرکات ورزشی بدون در نظر گرفتن موقعیت فرد به مراتب میتواند آسیب بیشتری را به فرد تحمیل کند .