برای کمر درد چی خوبه

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸

کمر درد یکی از شایع ترین درد های اسکلتی عضلانی است که امروزه بخصوص در جوانان شایع تر است ، اما تا حالا شده با خودتون فکر کنید که برای کمر درد چی خوبه ؟ اصلا برای کمر درد باید استراحت کنیم یا نه ؟ اگر استراحت میکنیم چه مدت کافیست ؟ یا اینکه اصلا چه وقت زمان درست مراجعه به پزشک هست؟ و برای درمان دردمون پیش چه پزشکی باید بریم ؟ اگر به دنبال جواب این سوالات میگردید در ادامه این مقاله همراه ماباشید ...و میتونید در زیر همین مقاله و یا در صفحه اینستاگرام کلینیک ما در ارتباط با دردتون سوالات خود را از ما بپرسید . 
2 گروه از انسان ها بیشتر دچار کمر درد میشوند : ازیک سو افرادی که مشاغل سخت دارند و کارهای سنگین انجام میدهند و از سویی دیگر افرادی هستند که فعالیت کمتری دارند مانند مدیران و کارمندان و پشت میزنشینان و ...

خیلی وقت ها کمر درد ها با یک حرکت ناگهانی شروع میشوند، مثلا هنگامی که دولا شدید و میخواهید از صندوق عقب ماشین وسیله ای بردارید و یا وقتی که میخواهید از روی صندلی بلند شوید و یا اینکه جسمی را میخواهید بلند کنید و به جای دیگر بگذارید.
این گرفتن ناگهانی میتواند شروع یک بیماری شدید مثل دیسک کمر و یا حتی یک گره عضلانی ساده باشه اما باید چه کرد؟
خیلی خیلی مهم است که در سه روز اول شروع چنین حمله ای التهاب را کاهش دهیم و اسپاسم عضلانی را کم کنیم.برای این کار میتونیم از روش های غیر دارویی موثر کاهش اسپاسم و التهاب استفاده کنیم. رعایت و انجام موارد زیر به شما کمک میکند تا بتوانید درد و التهاب را در سه روز اول کاهش دهید.

کیسه های یخ

کیسه های یخ را میتوانید از داروخانه تهیه نمایید و درابتدای شروع درد ، در فواصل هر 4 ساعت یک بار و حداقل 10 الی 20 دقیقه بر روی محل درد بگذارید و تا 2 روز این کار را ادامه دهید .
کیسه های آیس پک مزیتی که به نسبت یخ دارد این است که دمای 4 درجه دارد یعنی سرما را از بعد درمانی خود ارائه میکند وبه بدن ضرری وارد نمیکند این در حالی است که کیسه های یخ دمای 0 درجه دارد و به پوست آسیب میزند . 

داروهای شل کننده عضلانی و مسکن

داروهای شل کننده عضلانی می‌توانند باعث شل شدن عضلات کمر شوند گرچه مشکل کمردرد را به صورت ریشه‌ای درمان نمی‌کنند. داروهای شل کننده عضلات آرام بخش بوده و باید پیش از خواب استفاده شوند. این دارو ها را بدون نسخه پزشک میتوان تهیه نمود اما نکته مهم اینجاست که وقتی بیماری داروی شل کننده عضلانی مصرف میکند باید استراحت کند .اگر فرد قرص شل کننده مصرف کند و بعد به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد و فعالیت های سنگین داشته باشد پر واضح است که عضلات شل شده و دیگر قابلیت انقباض و فعالیت را مثل قبل ندارد در نتیجه این فشار مستقیم بر روی ستون مهره ها و مفاصل و دیسک های بین مهره ای وارد میشود وبنابراین اگر نمیتوانید 3 روز اول در طول روز استراحت داشته باشید حتما شب قبل از خواب قرص شل کننده عضلانی را مصرف کنید . 



 داروهای مسکن ضد التهاب‌های بدون نیاز به نسخه پزشک، مانند ایبوپروفن، را می‌توانید به عنوان یکی از روش‌های کوتاه مدت رفع درد کمر استفاده کنید. این قرص‌ها نه تنها درد را تسکین می‌دهند، بلکه التهاب را نیز درمان می‌کنند. بهتر است قرص‌های 600 میلی‌گرمی ایبوپروفن را (همیشه همراه غذا) سه مرتبه در روز و به مدت یک هفته مصرف کنید. سپس در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. البته این را فراموش نکنید که هر کسی نباید از این قرص‌ها استفاده کند، بنابراین پیش از مصرف با پزشکتان مشورت کنید. شما می‌توانید از استامینوفن نیز استفاده کنید اما این قرض خواص ضد التهابی ایبوپروفن را ندارد.

رعایت طرز صحیح خوابیدن

  • خوابیدن به پهلو با بالشتی بین زانوها:

اگرچه خوابیدن به پهلو یکی از محبوب ترین و راحت ترین موقعیت های خواب محسوب می شود اما می تواند برای ستون فقرات مضر باشد. چنین موقعیتی می تواند بر روی کمر فشار وارد کند.

  • خوابیدن به پشت با پشتیبانی زانوها:

خوابیدن به پشت یکی از بهترین روش های خواب برای داشتن کمری سالم است. این موقعیت به طور یکسان وزن را در طول بدن توزیع می کند و همین امر باعث می شود فشار کاهش یابد و تراز خوبی بین سر، گردن و ستون فقرات ایجاد گردد. قرار دادن یک بالشت کوچک زیر زانو می تواند پشتیبانی اضافی برای بدن فراهم آورد و گودی طبیعی ستون فقرات را حفظ کند. 

  • خواب در موقعیت جنینی:

اگر فتق دیسک کمر دارید خوابیدن به صورت جنینی کمر درد شما را میتواند تسکین دهد. چرا که خوابیدن بر پهلو با زانوهای گره خورده به سمت قفسه سینه می تواند خم شدن ستون فقرات را کمتر کند و به باز شدن مفاصل کمک نماید.

  • خوابیدن بر روی قسمت جلویی بدن به صورت قرار دادن سر به سمت پایین:

دلیلی دیگری که ممکن است برای بد بودن موقعیت خواب این چنینی در نظر گرفته شود به این خاطر است که سر معمولا به یک سمت می چرخد. این موضوع باعث چرخش ستون فقرات می شود و فشار اضافی بر روی گردن، شانه ها و کمر وارد می کند. برای اجتناب از این مورد، سعی کنید به گونه ای دراز بکشید که صورت به سمت پایین باشد.



 

حرکات کششی:

تنها کاری که نباید انجام دهید، این است که یکجا ساکن بنشینید. استراحت طولانی در تختخواب به درمان کمردرد کمک نمی‌کند؛ بنابراین تلاش کنید تا کارهای روزمره‌تان را انجام دهید. انجام حرکات کششی به صورت روزانه مانع گرفتگی عضلات خواهد شد.ورزش های مکنزی و ویلیامز معروفند.

  • در زمان بیرون زدگی حاد دیسک از این نوع ورزش ها اجتناب شود.
  • ورزش های آبی به اشکال مختلف از جمله راه رفتن در آب، زیر نظر متخصصین مفید است.
  • درصورتی که با هر یک از ورزش ها درد تشدید یافت، آن ورزش را به مدت چند روز انجام نداده و مجددا با تعدادکمتری شروع شود.
  • این ورزش ها برای آغاز کار است و برای ادامه آن می توان از همکاری با متخصصین ذیربط سود جست.
    برای دیدن فیلم ورزش های کمردرد بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

    ورزش های مناسب جهت کمر درد


    چنان چه رعایت های فوق را انجام دادید و طی 10 روز کمر درد شما هنوز آزار دهنده بود در این هنگام باید به متخصص مراجعه نمایید ... در قسمت بعد برایتان توضیح میدهیم متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شما چه کارهای انجام میدهد
نویسنده: زینب بیدمشکی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.