8 راه ساده برای جلوگیری از درد های اسکلتی عضلانی در محیط کار

سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

اگر جزء آن افرادی هستید که پشت میز کار و جلوی مانیتور کامپیوتر گردن درد  و درد شانه وحشتناکی دارید، چشمانتان آسیب دیده است، می سوزد و  سردرد دارید این مقاله به شما کمک می کند از  این گونه درد ها رهایی یابید .

نکته اول: بینایی تان را چک کنید

قبل از اینکه هر تغییری به محیط کارتان بدهید اول از همه میزان بینایی تان را چک کنید. به طور منظم باید چشم هایتان معاینه شود.تغییرات طبیعی در دید در اوایل دهه 40 رخ می دهد.

دکتر Mary Beth Ponzo فیزیوتراپیست می گوید: "ما در کلنیک ستون فقرات به افرادی که به طور مداوم از مانیتور استفاده می کنند توصیه می کنیم از عینک محافظ چشم استفاده کنند. بالای مانیتور باید همراستا با چشم باشد. و یا مانیتور 2 اینچ بالا تر از چشم قرار بگیرد . برای حفظ انحنای ستون فقرات و جلوگیری از فشارهای وارد بر مهره ها، دیسک ها و عضلات کمر از صندلی هایی استفاده شود که گودی کمر را پر کنند.
کیفیت تصویر مانیتور را چک کنید

تصاویر واضح باشند و تار نباشند .
 تصاویر باید بدون لرزش باشند 
تصاویر به اندازه کافی روشن باشد تا دید راحتی داشته باشید.
 اگر کیفیت تصویر مناسب نیست گزینه های brightness، contrast،refresh rate و resolution را تنظیم کنید. روشنایی صفحه نمایش، کنتراست، میزان نور صفحه نمایش باید اندازه مشاهده راحت باشد. سایز تصویر باید مناسب باشد. بیشتر برنامه های نرم افزاری به شما اجازه می دهد تصاویر به اندازه دلخواه بزرگ و یا کوچک نمایید.

نور تصویر نباید بیش از اندازه داشته باشد  

مانیتور نباید به گونه ای قرار گیرد که انعکاس نور چراغ یا خورشید را به چشم شما بازتاب نماید برای جلوگیری از تابش نور خیره کننده می توانید زاویه صفحه مانیتور را تغییر دهید. گاهی با تغییر زاویه مانیتور حول محور افق می توانید از انعکاس نور جلوگیری کنید. استفاده از انواع نگهدارنده ارگونومیک مانیتور و یا صفحه های محافظ مانیتور این امکان را به شما می دهد مانیتور را حول محور دلخواه تنظیم کنید . 
فاصله مناسب از مانیتور را حفظ کنید.

یکی از نکات مهم دیگر فاصله مانیتور با چشم های شما میباشد یک محدوده امن برای این فاصله به شرح زیر است .

چشم باید حداقل به اندازه یک طول دست از مانیتور فاصله داشته باشد.

ارتفاع مانیتور را تنظیم کنید.

یک خط فرضی از بالای مانیتور به چشم هایتان درنظر بگیرید. ارتفاع مانیتور را باید به اندازه ای تنظیم کنید که بالای مانیتور در راستای چشم تان قرار گیرد . خم کردن گردن به پایین یا بالا مطمئا باعث گردن درد می شود.

از چرخاندن گردن برای نگاه کردن به مانیتور اجتناب کنید.

چرخاندن گردن به چپ و راست و خیره شدن به مانیتور در این حالت و حفظ این حا می تواند باعث گردن درد شود. برای جلوگیری از گردن درد باید دقیقا جلوی مانیتور بنشینید تا مجبور به چرخاندن گردن برای نگاه کردن به مانیتور نباشید.

از پایۀ کاغذ یا نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.

یکی از مواردی که تایپیست ها شکایت دارند گردن درد میباشد یکی از دلایل این درد ها خم کردن سر هنگام تایپ میباشد بنابر این برای جلوگیری از خم کردن سر رویبرگه ها و اسناد میتوانید از پایه مخصوص  کاغذ استفاده کنید. این نگهدارنده های کاغذ بین صفحه کلید و مانیتور قرارداده می شود و از خم کردن گردن جلوگیری می کند.

نویسنده: زینب بیدمشکی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.