گردن درد، علل، پیشگیری و درمان

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶

درد در گردن یک بیماری شایع پزشکی است. درد گردن می تواند ناشی از تعدادی اختلالات و بیماری های مختلف باشد که می تواند هر یک از بافت های گردن را شامل شود . اغلب موارد درد گردن در عرض چند روز یا چند هفته برطرف می شوند، اما دردی  که برای ماه ها ادامه می یابد می تواند علت اصلی مراجعه به متخصص باشد، در برخی موارد ممکن است مداخلات اولیه برای بهترین نتایج ضروری باشد.


احساس درد گردن می تواند مانند هر یک از موارد زیر باشد:

  • سفت شدن گردن که باعث پیچیدن سر می شود
  • درد شدید و یا دردناک در یک نقطه
  • درد یا حساسیت در یک منطقه عمومی
  • دردی که به شانه ها، دست ها یا انگشتان می رسد؛ یا دردی که موجب سردرد میشود

در برخی موارد، سایر علائم مربوط به درد گردن پیچیده تر میباشد،مانند:

  • بی حسی ، بی حوصلگی یا ضعف که به شانه، بازوها یا انگشتان میرسد
  • مشکل با گرفتن یا بلند کردن اشیاء
  • مشکلات راه رفتن، تعادل یا هماهنگی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

اختلالات و عوامل خطر ساز که  درد گردن را ایجاد می کند


• حالت (پوزیشن) نادرست قرارگیری گردن فرد در مدت طولانی به طور نمونه:

استفاده نادرست ازتلفن همراه
خوابیدن در وضعیتی ناراحت کننده
خم شدن روی میز برای ساعت ها
وضعیت قرارگیری بد بدن، در حال تماشای تلویزیون و یا  کتاب
کار کردن پشت میز با رایانه و یا  قرار داشتن وضعیت مانیتور رایانه شما بیش از حد بالا یا خیلی پایین
و به طور کلی عدم رعایت ارگونومی در محیط کار و منزل


• صدماتی ناگهانی مثل


آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی یا ضربات وارد آمده  طی مسابقات ورزشی به طور مثال:
پیچش و چرخش گردن به شیوه ای نامطلوب در ورزش کردن  که در نتیجۀ آنها گردن دچار حرکات ناگهانی و نهایتا آسیب می‎شود.
برخی ورزش‌ها مانند دوچرخه سواری ، موتور سواری و یا برخی مشاغل مانند آرایشگری و یا پشت میز نشینی و کارمندی می‎توانند سبب بروز کیفوز شوند، در کیفوز شانه‌ها ممکن است تحت فشار به جلو قرار گیرند و حالت گرد پیدا کنند، که این حالت باعث وارد شدن فشار بر گردن می‎شود.  اختلالی که به حالت بدن به شکلی که باعث کشیدگی و فشار بر گردن می‎شود، آسیب می‎رساند. کیفوز نیز می‎تواند به گردن درد منجر شود.


• اختلالات استخوانی مثل ارتریت یا استئوپوروز از آنجا که این اختلالات در افراد با سنین بالا بیشترعمومیت دارد افزایش سن یک ریسک فاکتور برای گردن درد محسوب می‌شود.


• بیماری‌ها یا اختلالاتی مثل

عفونت استخوان های ستون فقرات در گردن ( استئومیلیت و التهاب دیسک سپتیک ) و مننژیت ( اغلب همراه با سفتی گردن ) گاه موجب درد در گردن میشود هم چنین عفونت های رایج مانند عفونت ویروس گلو، که منجر به تورم غدد لنفاوی میشود و یا عفونت های نادری مانند سل گاها میتوانند موجب بروز گردن درد شود . هم چنین درد در ناحیه گردن نیز می تواند از شرایطی که مستقیماً بر عضلات گردن اثر دارد مانند فیبرومیالژیا و درد روماتیسمی ماهیچه ها بوجود آید.


• استرس درازمدت که باعث گرفتگی عضلات گردن و شانه‌ها شده و به کشیدگی گردن منجر می‎شود.

علل دیگر درد گردن عبارتند از:

 

  • آرتروز گردن و یا اسپوندیلوز
  • پارگی دیسک
  • شکستگی های کوچک ستون
  • فقرات در اثر پوکی استخوان
  • تنگی نخاعی ( تنگی کانال نخاعی )
  • رگ به رگ شدن
  • سرطان در ستون فقرات

علائم شایع همراه با گردن درد


درد گردن معمولا همراه با درد کسل کننده میباشد. گاهی اوقات درد در گردن با حرکت گردن یا چرخش سر بدتر می شود. دیگر نشانه های مرتبط با برخی از انواع درد گردن شامل
بی حسی، سوزن سوزن شدن، حساسیت به لمس، درد ناگهانی شدید و تیز، احساس پری، بلعیدن دشوار، ضربان قلب، سرگیجه یا سبکی سر و تورم غدد لنفاوی می باشد.
گردن درد نیز می تواند با سردرد، درد صورت، درد شانه، بی حسی بازو یا سوزن سوزن شدن اندام فوقانی همراه باشد. این نشانه های مرتبط اغلب نتیجه ای از درگیر شدن اعصاب گردن است.گاهی اوقات درد گردن با درد قسمت فوقانی پشت و یا درد کمر همراه است مانند التهاب ستون فقرات ناشی از اسپوندیلیت انکیلوزان که شایع است.


ساختار گردن


ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و دیسکهای بین مهره ای است. این مهره ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نیز هستند. ریشه های عصبی مربوط به اندامهای فوقانی از میان مهره های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دستان امتداد می یابند، عضلات بسیاری در ناحیه گردن وجود دارند، بعضی از آنها از ناحیه پس سری تا مهره های سینه ای کشیده شده اند.
در گردن، ساختارها عبارتند از پوست، عضلات گردن، شریان ها، رگ ها، غدد لنفاوی، غده تیروئید، غده پاراتیروئید، مری، حنجره ونای (تراشه). بیماری یا شرایطی که بر روی هر یک از این بافت گردن تاثیر می گذارد می تواند منجر به درد گردن شود.
ضعف های عضلانی، کشیدگی های عضلانی ناگهانی و بیش از حد، وضعیت های غلط در ایستادن، نشستن، خوابیدن و غیره می توانند عامل بروز دردهای ناحیه گردن باشند. دردهای گردن می توانند منشاء استخوانی، عضلانی و عصبی غیره داشته باشند.
ستون گردن یا گردن - یک شبکه هماهنگ اعصاب، استخوان، مفاصل و عضلات است که توسط مغز و نخاع کار می کنند. این برای قدرت، ثبات و ارتباط عصبی طراحی شده است.

به طور معمول، تعدادی از مشکلات وجود دارد که باعث درد در گردن می شوند. علاوه بر این، تحریک در امتداد مسیر عصبی می تواند درد را به شانه، سر، بازو و دست ایجاد کند. سوزش نخاعی می تواند درد را به پاها و دیگر نقاط زیر گردن ایجاد کند.


تشخیص درد گردن


برای تشخیص علت درد گردن، بررسی تاریخچه درد و علائم بالینی فرد بسیار مهم است در این مرحله پرشک از
محل، شدت، هر گونه صدمه به گردن در گذشته، طول مدت و میزان درد می پرسد. گردن در حالت استراحت و در حال حرکت مورد بررسی قرارمی گیرد. حساسیت به لمس در هنگام لمس گردن شناسایی می شود.هر گونه آسیب قبلی به گردن و درمان های قبلی همچنین موقعیت و یا حرکات تسکین دهنده و تسکین دهنده بررسی میشود.
سوالاتی از قبیل آیا درد با چرخاندن یا تغییر موقعیت سر از بین می رود یا بهبود می یابد؟ از فرد پرسیده میشود که فرد باید با دقت به سوالات جواب دهد تا به تشخیص پزشک کمک کرده باشد.
گردن در حالت استراحت و در حال حرکت بررسی می شود. رطوبت در طول لمس گردن تشخیص داده می شود. معاینه سیستم عصبی انجام می شود تا تعیین شود که دخالت عصبی در آن وجود داشته باشد.


تست های تشخیصی بیشتر برای ارزیابی درد شامل

اشعه X، CT اسکن، اسکن استخوان، اسکن MRI، میلوگرام و تست های الکتریکی مانند الکترومیوگرافی ( EMG ) و آزمون سرعت هدایت عصبی ( NCV ) و آزمایش خون از جمله شمارش کامل سلولهای خونی ( CBC )،  می باشد.


درمان گردن درد

 

  • قبل از هر گونه درمان ابتدا از یک متخصص در رابطه با درد خود مشورت بگیرید

  • درمان درد گردن، بستگی به علت دقیق آن دارد گزینه های درمانی شامل استراحت، به کاربردن سرما یا گرما، کشش نرم گردن، درمان های فیزیوتراپی( اولتراسوند، ماساژ، تکنیک های دستی)، تزریقات موضعی، بی حس کننده ها و یا کورتیزون، کرم بی حس کننده موضعی، تسکین درد موضعی، شل کننده های عضلانی، ضد دردها و اعمال جراحی می باشد. مسکن هایی مانند ایبوپروفن ( Advil، و موترین  IB) و یا استامینوفن ( تیلنول ) استفاده میشود.

 

  • استفاده از یخ (سرمادرمانی) برای 48 تا 72 ساعت اول، سپس از گرما استفاده کنید برای گرما ممکن است از دوش آب گرم، کمپرس گرم یا صفحه گرم استفاده شود. برای جلوگیری از زخمی شدن پوست با صفحه گرم یا کیسه یخ در محل به خواب نروید.
  • فعالیتهای معمولی برای چند روز اول توقف دهید. این به کاهش التهاب کمک می کند.
  • سعی کنید بر روی تشک سفت بخوابید بدون استفاده از بالش یا با استفاده از بالش ویژه گردن.
  • در مورد استفاده از یک گردن بند برای کاهش درد و ناراحتی از پزشک خود مشورت بگیرید چرا که استفاده از گردن بند برای مدت طولانی می تواند عضلات گردن را ضعیف تر کند.
  • فعالیت های خود را فقط برای چند روز اول کاهش دهید. سپس به آرامی فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید. پس از 2 تا 3 هفته، دوباره به آرامی ورزش را آغاز کنید. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما برای شروع کشش و تقویت تمرینات کمک کند.
  • جلوگیری از استفاده کردن دو بالش در زیر سر، ممکن است گردن شما را مجبور به خم شدن غیر عادی کرده و درد شدیدتر شود.
  • قرار گرفتن در وضعیت بد می تواند درد را تشدید کند.
  • تا زمان بهبودی، ورزش هایی مانند ( آهسته دویدن، فوتبال، گلف، بلند کردن وزنه، دراز و نشست با پاهای مستقیم ) انجام ندهید مگر اینکه پزشک شما  اجازه دهد.
  • اجتناب از رانندگی تا زمانی که درد و سفتی برطرف شود.
  • زمانی که شما یک تب و درد سر و گردن همراه با سفتی گردن دارید و نمی توانید چانه خود را به قفسه سینه خود نزدیک کنید. این عارضه ممکن است به علت مننژیت باشد. اگر شما علائم و نشانه های حمله قلبی مانند تنگی نفس، عرق کردن، تهوع، استفراغ و یا درد در بازو یا فک داشتید با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت داشتن علائم زیر با به متخصص مراجعه نمایید:

 

  • علایم بیشتر از یک هفته باقی بماند
  • داشتن بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در دست ها
  • درد گردن شما از سقوط، ضربه و یا آسیب ناشی شده باشد و یا اگر شما نتوانید بازو یا دست خود را حرکت دهید.
  • غدد متورم یا یک توده در گردن باشد.
  • درد شما با مصرف مرتب و بیش از حد دارو بر طرف نشود.
  • مشکل در بلع یا تنفس همراه با درد گردن باشد.
  • درد با دراز کشیدن و یا خواب شما در شب بدتر می شود.
  • درد آنقدر شدید است که راحتی را از شما گرفته است.
  • کنترل ادرار کردن یا اجابت مزاج را از دست بدهید.

پیشگیری از آرتروز گردن


مراحل زیر می تواند به جلوگیری از درد گردن کمک و یا درد گردن شما را بهبود بخشد.  

  • از تکنیک های تمدد اعصاب و ورزش منظم برای جلوگیری از استرس و تنش به عضلات گردن استفاده کنید.
  • تمرینات کششی برای گردن و قسمت بالای بدن به ویژه قبل و بعد از ورزش را یاد بگیرید یک فیزیوتراپیست می تواند به شما آموزش دهد.   
  • در وضعیت خوب قرار گیرید به خصوص اگر در تمام روز پشت یک میز می نشینید مانیتور کامپیوتر خود را در سطح چشم تنظیم کنید.  
  • اطمینان حاصل کنید که بالش شما به درستی و به راحتی از سر و گردن حمایت می کند شما ممکن است به یک بالش ویژه گردن نیاز داشته باشید اطمینان حاصل کنید که تشک شما به اندازه کافی محکم است.
  • اگر شما با یک کامپیوتر کار می کنید گردن خود را هر ساعت یا بیشتر کشش دهید.
  • هنگام خواندن یا موقع تایپ کردن اسناد در میز کار، آنها را در سطح چشم نگهدارید.   
  • هنگام دوچرخه سواری برای جلوگیری از آسیب از کمربند و کلاه ایمنی استفاده کنید.
     
منبع: medicinenet
نویسنده: زینب بیدمشکی
نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.